Hem


    Introduktion


    Nyheter


    Parkförvaltningen


    Dåseberga Järnvägar SDJ
        Slötorp-Dåseberga 1.0
        Slötorp-Dåseberga 2.0
        Transoceans Fartyg
        Husen kring banan
        MJ-Projekt


    Dåseberga Mek. Werkstad


 

 

 

Båtar - S/B John B Lundh

 

Det finns två bogserbåtar i Dåseberga hamn. S/B Söle och den här S/B John B Lundh. Denna är något mindre men inte sämre för det. I händerna på den kompetente kapten Arne Ankare löser man uppgifter väl så stora som S/B Söle. Hur John B Lundh kom till beskrivs nedan.

 

Precis som S/B Söle så har S/B John  B Lundh baserats på en byggsats från NOCH med nr 35710. Jag vet inte om den satsen finns kvar längre, men den är i en märklig skala mellan H0 och N men ändå inte riktigt TT? Hur som helst, byggsatsen är riktigt bra som underlag till eget bygge på fri hand efter bilder. Ett scratchbygge på G med andra ord.

 

Förebilden till S/B Joh B Lundh är Storm Princess som idag ligger i Maritimans hamn bredvid Operan i Göteborg. Storm Princess hörde till Stormkingbolaget som var ett av tre hamnbogserarföretag i Göteborgs hamn. De andra två var Johnson och Röda Bolaget. Stormbogserarna hade ett mycket karaktäristiskt skorstensmärke med omväxlande ljusblå och vita lodräta ränder. Därmed lätta att se även på svartvita foton.

 

Storm Princess och de andra samtida Stormbogserarna finns det bra med bilder på om man söker på nätet. Bra förlagor för detaljering med andra ord. Med det i bagaget så satte bygget igång.

 

Skrovet behåller jag men kompletterar med en 2 mm plsticardskiva i botten. Det gör skrivsidan lagom mycket högre för att det ska stämma i H0. Ett nytt däck läggs över hela längden och bredden. Den här bogseraren har däcket helt ut åt sidorna. Hela den gamla överbyggnaden läggs i bra att ha lådan efter att de två ventilerna har plockats bort för framtida behov. Ett nytt däckshus och ny plats för skorstenen och maskinrumsvventilen är nu redan på plats.

 

 

En närmare bild visar tydligare det hela. En kättingbox på fördäck blev också till.

 

 

Sedan fattas bilder under byggets gång, men fram till bilden nedan så har följande delar tillkommit:

 

  • Liten akterlucka under bogserlinebågen för att komma åt roderkvadranten.
  • Skylight framför skorstenen ner till maskin och hytter.
  • Bogserkrokstativet med rörlig bogserkrok.
  • Styrhytt för lite bättre väderskydd.
  • Mantåg och halkipar för förtöjningtampar tillsammans med en plåtreling.
  • Gösstake och flaggstång.

 

 

Ytterligre mer detaljer i form av sökarljus, lanternor riggning och mast. Skorstensmärke (kladdmålat tyvärr) samt katpen Ankare som inspekterar bygget tillsammans med DMWs arbetsledare. Namnskylten på plats på hyttens framsida.

 

 

Snett bakifrån ser vi att även en bogseerare har med sig frälsarkransar och flaggan är i topp.På bogserare så sitter aldrig flaggan längst akterut. Den hade inte blivit gammal med en bogsertross i närheten.

 

 

Avslutningsvis ser vi båda bogserarna tillsammans. Söle ser större ut genom sin större och resligare hytt, men de kommer från samma byggsats från början och är alltså exakt lika stora egentligen.

 

 

John B Lundh var alltså den bogserare som oftast drog SDJs vagnspråmar i Dåseberga hamn och kapten Ankare var fenomenal på att dra och skuffa pråmarna rätt även i trånga utrymmen.

 

Återkommer!

 

 

daaseberga.se © 2012 -   • Privacy Policy • Terms of Use

www.daaseberga.se