Hem
    Introduktion
    Nyheter
    Parkförvaltningen
        Rundvandring
        Månad för Månad
        Trädgårdsprojekt

    Dåseberga Järnvägar SDJ

    Dåseberga Mek. Werkstad

 

 

 

Projekt  - En Japaninspirerad liten bro

 

Ingången till vår "skogsstig" går över många rötter till stora träd och större stenar. Jag ville göra ingången bättre gångmässigt och samtidigt skydda rötterna från onödigt slitage. En vanlig plankgång skulle säkert funka, men vi gillar stilen på de asiatiska broarna med sin tydliga bågform så det blev ett försök att ta med lite av det även här.

 

Nå, hur göra de båda bågformade bärbalkarna? Jo genom att limma och skruva ihop lameller av 25x45 virke i fyra lager så får man en 45x100-balk som både håller forman och orkar stor belastning. Jag mätte ut bredd och var jag behövde stöd under sammanfogningen och gjorde klossar som mallar och anhåll.

 

Materialet är vanlig bärläkt för takpannor som först kapades i överlängd. först ströks lim på en läkt som lades på plats på mallarna och därefter lades nästa läkt ovanpå den och nöps sammn med en tving innan de skruvades ihop på mitten.

 

Sedan lade jag ett spännband runt läkten via ändmallarna och in mot det fasta anhållet. Därefter spändes läkten mot anhållet tills bågforman blev rätt och jag kunde låsa det hela med ytterligare skruvar. Jag använde vanliga trallskruvar av 45 mm längd med ett avstånd av ca 20 till 25 cm utefter hela längden. Det gällde att vara noga med de två första läkten så att bågen blev jämn och att det hela satt samman rätt. Limmet är ett vattensäkert utelim naturligtvis.  

När de två första läkten sitter säkert ihop är det dags att lägga på lim och spänna fast nästa läkt och skruvsäkra. Efter att också den läkten sitter fast är det dags för den sista innan hela balken får sitta i spänn till nästa dag.

 

Dagen därpå upprepas proceduren med nästa balk som desutom kontrolleras så att bågformen är/blir densamma som för den första balken. Även den andra balken får vila til dagen därpå för att limmet ska sätta sig rätt.

När båda balkarna är färdiglimmade så återstår ytputs, d v s allt limöverflöd måste skavas eller hyvlas bort och balkarna avslipade så att de blir släta och fina. De måste dock inte vara absolut släthyvlade då färgen sedan fäster bättre på en något grov yta.

 

Efter avslipning så kapas balkarna till rätt längd och så att de är absolut lika. Sedan målas de med en bra utegrundfärg som får torka in orderntligt. När det är klart så målas balakarna med den önslkade färgen, i mitt fall samma färg som huset vilket är en Hälsingeröd färg (likanr Falu rödfärg). Färgvalet gör att bron kommer att bli en del som tillhör miljön och huset på ett bra sätt.

 

När färgen är torr är det dags att lägga på gångytan. Den gjorde jag av värmebehandlat utetrallvirke med ljusbrun färg. Trallvirket sågades till 60 cm bredd och så många bitar som krävs för att täcka längden på bron, i mitt fall x,x m längd vilket gav xx bitar. Dessutom två extra bitar som monterades som ändar på balkarna för att de ska hålla avståndet under tiden gångytan blir till.

 

Monteringen började med att mäta ut rätt avstånd från gångplanets yttersida till balkarnas yttersida. Det befanns vara lagom med xx cm vilket gav xx cm mellan balkarnas insidor. På detta avstånd fästes en trallbit på balkarnas kortsidor och den första gångbrädan monterades på mitten av bron. Brons vinklar kontrolleras innan första brädan skruvats fast med alla fyra skruvarna på båda sidor. Jag valde att arbeta från mitten och utåt vardera hållet för att vara säker på att avslutningarna blev snygga och rätt avslutade i vardera ändan.

 

Det är i detta första skede som det är viktigt att hålla reda på avstånd och vinklar så att bron blir rak. Låt det gärna ta lite tid och mät flera gånger. Det har man igen efteråt. När detta första är klart kan resten av gångplanet skruvas fast.

 

Det avslutande arbetet är att putsa av gångplanets brädor och ge det hela en första ytbehandling av träolja. Ett par tunna träflis fästes under vardra balkhörnet för bron att vila på mot de stenar som agerar upplag. Både precis framför och precis efter bron ligger en stadaig stegsten av samma ssvarta glimmerskiffer vi använt på andra ställen.

 

 

Projektet tog inte lång tid men resultatet blev riktigt bra och bron har nu fungerat i mer än fem år utan ett enda problem. Till och med rådjur och älg har passerat över utan överraskningar.

 

Material och Verktyg


Följande material behövs:

 

  • 25x45 läkt för lamellbalkarna, XX m
  • 32x95 värmebehandlad eller tryckimpregnerad trall, xx m
  • Träolja/Grundolja
  • Träfärg
  • Trallskruv 

 

Följande verktyg används:

  • Måttband eller tumstock

  • Vinkelhake

  • Linjal

  • Fogsvans

  • Skruvmejsel/skruvdragare med rätt spets

  • Tvingar

  • Spännband

 

 

 

/Peter

 

daaseberga.se © 2012 - - • Privacy Policy • Terms of Use

www.daaseberga.se