Efter lite funderande kom jag fram till att det som behövdes var att skruvarna skulle ha tumgrepp istället för bara vanliga skruvskallar. Med tumgrepp är det då inga problem att lossa eller sätta dit dem då de inte behöver sitta hårt.
Skruvlådan gicks igenom men jag fann inga lämpliga utan det blev att göra om de befintliga skruvarna. Om skallarna på de befintliga skruvarna svarvas ner till samma dimension som skruven (5 mm) så kan man gänga en kort bit vid huvudet. Därmed räcker det att tillverka själva tumgreppet och sedan limma fast detta påskruvade tumgrepp på den befitlinga skruven.
Sagt och gjort. Skruven modifierades och det nya tumgreppet tillverkades. De bägge delarna limmades ihop och resultatet blev som tänkt.
Den släta delen nedanför det lettrade tumgreppet har samma yttermått som skruvskallen hade från början. Inga justeringar krävdes på kåpan annat än att kontrollera att den nya skruven inte tog i någonstans.
Det här lilla projetket tog inte lång stund att genomföra och numera är av- och påtagning av växelhjulskåpan inget man tänker på. Det är liksom bara rätt från början. Fördelen med att göra sådana här detaljer själv är att man får maskinträning samtidigt som man förbättrar maskinens hantering och funktionalitet.
Det är typiskt sådana här enkla detaljer man saknar på den nyköpta maskinen och som naturligtvis är dem som tillverkarna sparar på för att hålla nere kostnaderna och kunna sätta ett attraktivt pris.