För att hålla arbeten eller verktyg i spindelns Morsekona så behövs alltså en dragstång som håller fast det hela.
En bit 10x50 mm mässingplatstång kapades av så att jag fick en ratt, en bit 25 mm rundstång blev fäste för ratt och samtidigt mutter, och slutligen en bit 15 mm mässingstång svarvades ner till 12 mm och blev dragstång.
Mutterdelen har glidpassning på insidan av spindeln och stöder med kanten mot ändan. För att vrida muttern har den fått en ratt av en bit mässingplattstång. Gängan i muttern går inte hela vägen genom muttern utan bara ca 1/3-delen närmast vänstersidan.
Gängan till höger är M10x1,5 för att passa till MK2 morsekonas dragstångshål och gängan till vänster är M12x1 för att passa till muttern/ratten. Trots ett snabbjobb blev det bra och hela uppsättningen visad utanför svarven ser ut som nedan.
Till höger på bilden ser vi också den hylsa som gör om MK2 till MK3 för att passa i svarvens spindel. Den hylsan har en mutter som används för att lossa den dels ur spindeln men också för att lossa MK2-prylen i andra ändan. Funkar bra och jag slipper banka på spindeln. Hylsan i närbild ser ut som följer.
Ratten och den del av muttern den sitter på är gjord så att det hela ska kunna monteras även när kåpan över växelhjulen sitter på plats. Den sticker inte längre ut än muttrarna som håller kåpan.
Ritningar på delarna Kommer. Först ratten och mutterdelen, därefter själva dragstången.
[Skiss 1: Muttern]
[Skiss 2: Dragstången]
Det är typiskt sådana här enkla detaljer man saknar som tillbehör men de är trots allt lätta att göra själv.
/Peter