Ett sådant tillbehör ska dessutom vara enkelt att använda när det behövs, och också lätt att montera och ta bort utan krångligheter för mer normalt arbete.
VARNING!
TA ALLTID BORT VEVEN INNAN MASKINEN STARTAS!
Låt ALDRIG låta veven sitta kvar när svarven körs med motor! Veven är obalanserad och det kommer att skaka något fruktansvärt, och risken för personskador av den kringslängande veven är otroligt stor! En smäll på handen av veven ger stora skador!
Se därför till att maskinen är avslagen vid arbete med handvev och att veven är borttagen innan maskinen återstartas för att undvika risker!
Min lösning var att göra en förlängning till spindeln som är så lång att jag kan montera veven utanför den påsatta växelhjulskåpan. Förlängningen spänns fast inne i spindeln precis som mitt delningstillbehör, d v s med en kona inne i röret. Konan spänns med en konisk mutter och sedan hängs veven på och låses med en tumskruv.
Fig 1: Vevaxeln och låsmuttern
Låsmuttern dras in med en lång 6 mm insexskruv (MC6Sx90) som är försänkt i axelns ytterända. Dras enkelt åt med en 5 mm insexnyckel. Både axel och låsmutter är gjorda av automatstål som är lätt att bearbeta i nästan vilken svarv som helst. De färdiga delarna ser ut som nedan.
Fig 2: Axel skruv och mutter.
Jag hade veven som en överbliven del från en gammal handvevar två-hastighets borrmaskin. Den veven hade ett sexkantfäste för att sättas fast och därför har jag gjort vevfästet som en sexkant. Veven träs enkelt på och låses med en tumskruv och är därför mycket enkel att ta av om vanligt svarvarbete måste göras utan att själva vevaxeln måste tas bort också.
Fig 3: Veven
Det monterade tillbehöret ser ut som nedan när det är monterat på svarven.
Fig 4: Den monterade veven.
Hoppas det gav lite ideer.
Till sist: TA ALLTID BORT VEVEN INNAN MASKINEN STARTAS!
Det är typiskt sådana här enkla detaljer man saknar som tillbehör men de är trots allt lätta att göra själv.
/Peter